Sunday, September 15, 2013

Veckan som gått - snabbt och kort

Ibland känns det som om det är måndag när jag går och lägger mig och fredag när jag vaknar. Tiden bara flyger iväg. Känns som en pausknapp skulle behövas ibland.
  • Vågade mig ner på stan häromdagen med båda tjejerna. Jag måste erkänna att jag inte har en blekaste aning vilka vinterkläder de behöver och jag köpte först 6 (SEX) par skor till Emily. Var tvungen att fundera lite hemma vad som egentligen behövdes. Puh. Nästa uppdrag blir jackor.
  • Inskolningen på dagis fortsätter. Lite trögt och långsamt. Känns lite som om den unga personalen behöver en spark i baken eller lite utbildning. Det var sommarfest i fredags. Kul att träffa några andra föräldrar. De flesta barn verkar vara trespråkiga och väldigt många  var lite "otyska" föräldrar, dvs. de var öppna och trevliga och kunde bra engelska.  En del snobbar vars barn sprang omkring i burberry och mammorna i pradaskor. Summasummarum, vi får vänta och se om dagiset är värt pengarna.
  • Igår var det premiär för Emilys gymnastikklass. Varje lördag ska hon gå på gympa. Igår lyckades hon hoppa in i en annan pojke efter 5 min och slå huvudet. Vi ska gå till en mindre klass nästa vecka. Förhoppningsvis mindre skadorisk haha.  Finns inte sååå mycket utbud här men det här påminner lite om Gymboree i USA men med mer gymnastik och mindre sång. G. var i alla fall nöjd, mammorna pratade med honom, läraren kunde engelska och majoriteten av föräldrarna var pappor. Kanske får lite egentid på lördagmorgnarna framöver då om G. går dit med Emily.
  • Imorse var det barnkalas som gällde. Och det på en någon ohuman tid som kl.9.30!  Man är ju liksom slut hela dagen efteråt. Inte bara för att man står under duschen vid halv åttatiden  utan det tar på krafterna att ha si sådär 10 2-åringar som springer runt en. Herregud, den ene kladdigare än den andre. Tycker det är nog jobbigt när Emily kommer och ska ta på en efter att ha ätit något kladdigt och så kommer andra barn och ska ta på en och visa och ha sig.
  • Våra favoritserier har börjat komma igång. Inte för att jag har tid egentligen att se på något men nu laddar jag ner från nätet, för över dem på iPaden och kan på så vis även kolla i sängen och jag råkar vara vaken, mycket praktiskt. Sons of Anarchy startade den här veckan. Hell on wheels är en annan favorit. Homeland är på G. Äntligen något som gör hösten lite positivare. Har lite svårt att förstå att vi ska ha sånt här väder i typ 9 månader till. Regn. Varje dag mer eller mindre. 
  •  Graviditetskilona försvinner rätt så smidigt den här gången. 22 kilo är borta. 15 to go. Nu måste jag erkänna att 7 till kom från graviditeten, resterande 8 smög sig på just innan jag blev gravid. Men bort ska dem.  Börjar bli skapligt less på leggings.

2 comments:

Desiree said...

Här har vi också haft väldigt regnigt senaste dagarna. Känns som om hösten har slagit till pang bom. Hjälp, du milde med barnkalas som börjar redan 9:30. Förstår att du blir utmattad hela dagen efter en sådan aktivitet. Det var hemma hos någon annan iallafall. Måtte bli en del att städa efter 10 stycken kladdiga tvååringar kan jag tänka mig. Jag antar att det är ett tyskspråkigt dagis som Emily går på eller? Pratar ni både engelska och svenska med henne hemma också? Jag träffade på en svensk tjej här som har en 18 månaders son och frågade vad dagis här i Schweiz kostar. Hon sa att det kostade ca 12000 kr i månaden! Hiskligt dyrt med andra ord även om kvalitén är otroligt bra så är det ju MYCKT pengar.
Jag har också laddat ner Homeland. Ville gärna ha någon serie att kunna kolla på då jag har tid och lust. Vi har några engelska kanaler på tv:n men utbudet på program är ändå inte så jättestort.
Ha en bra vecka.

Jane said...

Det är ett tvåspråkigt dagis, engelska tyska. Jo, här är dagis också dyra. De kommunala beror lite på vad man tjänar, för oss skulle det kosta runt 600 EUR i månaden, halva priset jämfört med nu.
Hoppas vädret där nere kommer att bli bättre än här, i Köln regnar det säkert 9 av 12 månader, hehe
Kram!