Monday, September 23, 2013

Helgen som varit

Vi hade en väldigt lugn helg, eller nja, helgerna är väl aldrig lugna men det var i alla fall en helg utan planer. Fick ju ställa in en del eftersom Emily har luftrörsinflammation. Typ den fjärde sen hon föddes.

I lördags städade vi nog nästan hela dagen, och ändå ser det ut som en bomb precis har exploderat. Tur att man inte är pedant! Igår drog vi en sväng till IKEA - de hade öppet i tre timmar och gav 10% rabatt om man handlade för över 100 EUR. Ni kan ju tänka er hur mycket folk som var där. Allt annat var ju stängt så det var ju knökfullt. Sen för att göra besöket extra lyckat fick Emily ett utbrott när hon inte fick springa omkring och dra i allt längre, hon skrek, grät, sparkade och slängde sig hit och dit. Jag var helt slut efteråt och både jag och tjejerna tog en tupplur i bilen när jag hade parkerat här hemma utanför huset. Min superplan misslyckades för första gången. Vi brukar alltid gå till restaurangen först så Emily får leka av sig i lekhörnan, sen brukar allt gå som smort, men icke, vi kom bara till gardinavdelningen och hon kunde inte hålla sig längre.

I lördags gjorde jag min första hummus, åh vad det blev gott. Jag vet inte varför det tagit så lång tid för svårt är det ju inte. Men det är knepigt att hitta kikärter på mataffärerna här, konstigt nog. Tyskland, och framför allt Köln har en stor turkisk befolkning men när man handlar här kan man lätt tro att det bara bor tyskar i Tyskland. Det är svårt att hitta allt som inte är traditionellt tyskt. När jag flyttade hit 1994 var det till och med svårt att hitta rostat bröd på affärerna!  Nu har mataffären runt hörnet en pytteliten turkisk hörna sedan några veckor tillbaka och vad ser jag om inte en jätteburk med kikärtor och en lite mindre tahini. Så nu har vi ätit hummus i dagarna tre. Det sista klämde jag nämligen i mig till lunch med några gurkskivor. I USA var jag lite latare och köpte hummus på Whole foods, men den var ju god i alla fall, den som de gjorde själva i butiken.

Igår sändes första avsnittet på Downton Abbey i England, nu ska jag söka på nätet om jag hittar det så vi har något att se framemot ikväll! Tjejerna sover fortfarande och förhoppningsvis sover de lite till:)

2 comments:

Desiree said...

Här blev det också en lugn helg då jag själv var förkyld och C var bortrest. Väldigt skönt faktiskt. Kan tänka mig att det var knökfullt på IKEA om de hade söndagsöppet med special rabatt. Pust låter inte som någon lätt upplevelse du fick där.
Vad märkligt med kikärtorna. Här hittar jag kikärtor men bönor tycker jag är lite knepigare. Verkar som om Schweizarna inte direkt äter bönor. HIttar dock ett bättre och större utbud på bönor då vi åker gränsen och handlar i Tyskland. Hummus är ju så himla gott. Ska nog ta och göra lite till helgen. Du fick mig att bli sugen på det nu. Jag hoppas ni kryar på er och att E mår bättre snart.
Kramar!

Jane said...

Javisst är det konstigt, bönor finns ibland men tyskar tycker ju om sina specialaffärer så för det mesta måste jag till en ekologisk mataffär. Mycket spring!
Hoppas att ni båda är friska snart!
Kram